Hemsidan

Bornholm 2005

I juni reiste vi till Bornholm med våre cyklar för att under tre dager "göra" en del av öen..
På kartan kan du se vart vi cyklade.

Tisdag 7 juni

Vi lämnade Ystad (och bilen) med katamaran kl 15:55. Det blåste en del och gungade ibland riktigt ordentligt, men resan gick fortare än vad jag trodde, det tog bara drygt 1 timme. Vi cyklade mot Hotel Skovly i småregn och blåst. Det var verkligen skönt att komma fram. Vi drack lite vin innan vi duschade och så tog vi en promenad ner till havet (ca 200 meter). Vi tog en öl i restauranten på hotellet innan vi gick in på rummet och la oss för att titta på TV.

Onsdag 8 juni

Vi vaknade till ett strålande väder.Efter frukost (morgenmad) klev vi på cyklarna och satte kursen norrut. Efter 4 km kom vi till Hasle. Vi besökte rökeriet, men det var för tidigt på dagen för Karin att testa fisken, så det blev bara en öl (inte för tidligt). Vidare nordöver blev cykelvägen mera varierande och det blev mye upp (och ned). På ett ställe gick det så brant upp att det var lagt in trappesteg i vägen. Det blev tre raster före vi kom upp hela backen.. Där fanns en kjosk med kaffe och glass och något som hette Jonas kapel och visade sig vara en klippa där vi via 172 trappesteg nå helt ned till vatnet. Nästa stopp blev Hammershus ruin, Nord Europa största slottsruin. Vi ruslet rundt där i en timme före vi tok sista etappe till hotell Pepita i Sandvig. Det blev en bedre middag i strandhotellets trägård. Vu hadde cyklat ca 20-25 km.

Torsdag 9 juni

Efter sedvanlig frukost + 2 knasiga svenskar vid bordet bakom oss, gav vi oss iväg på turen Sandvig-Gudhjem. Karin tyckte det var tungt att cykla idag, men allt går ju... Första stopp var inte långt efter start. Redan i Tejn fann vi ett litet bageri som serverade kaffe. De hade mycket hembakat bröd! Vi cyklade vidare och i Döndalen blev nästa stopp. Där gick vi en liten tur i dalen, där öns högsta vattenfall fanns. 20 meter! Så kom vi till Helligdomsklippene. Några lodräta bergsformationer vid vattnet, 30-40 meter höga. Det var många skolungdomar, antagligen på skolresa, som var vid dessa sevärdheter. Sista etappen mot Gudhjem gick snabbt undan. Det visade sig vara en charmig liten stad som låg i sluttningen ner mot havet. Middag intogs på en fiskrestaurang. Vi åt buffé för 82 DKR. Karin åt många olika sorters fisk, medan Leif fick hålla sig till räkor, potatisgratäng och bröd. Kvällen var fin, så vi tog ett glas vin på hotellets takterass innan vi avslutade dagen med en Steve Mc Queen-film.

Fredag 10 juni

Idag var sista cykeldag. Etappen var Gudhjem-Rönne. Karin gruvade sig för den här turen, eftersom det var den längsta av de vi gjort här på Bornholm. Vi startade strax före 9 i molnigt väder och efter ett tag började det regna. Regnjacka på. Det värsta med en sån jacka är att man blir lika blöt under jackan som utanpå. Dock varade inte regnet så länge. Första stopp blev rundkyrkan vid Österlars. Det var den största rundkyrkan i Danmark och mycket fin inuti. Det gick att gå upp 2 trappor och därifrån hade vi fin utsikt över landskapet. I motvind körde vi vidare mot Vestermarie, där vi trodde att vi skulle få dricka kaffe. Men i det lilla samhället fanns inget café, så vi köpte Cola och bullar så vi skulle få energi att fortsätta. På vissa ställen har vi idag kört på en gammal järnvägsbank. Det har gått jämnt undan. Vägen mellan Almindingen (ett skogsområde) och Vestermarie uppfattade vi båda som lång och seg. Men mellan Vestermarie och Rönne (9 km) gick det riktigt fort. Vi satte oss på Stora Torget och tog en öl och delade på en pizza. Så köpte vi en liten ryggsäck för att få mednågra flaskor vin. Kl 17.55 gick färjan och eftersom vi var så tidiga, fick vi komma först ombord. Överfarten var lugn och vi kom tidigare än väntat fram till Ystad. Väl framme hos Chrillan & Joanna, blev det en dusch och senare middag. Vi har haft en riktigt fin tur på Bornholm. Vi kommer gärna tillbaka en annan gång.